National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.01 seconds. 
Research of Advanced Online Handwriting Analysis Methods with a Special Focus on Assessment of Graphomotor Disabilities in School-aged Children
Zvončák, Vojtěch ; Havigerová,, Jana Marie (referee) ; Drotár,, Peter (referee) ; Mekyska, Jiří (advisor)
Grafomotorické dovednosti (GA) představují skupinu psychomotorických procesů, které se zapojují během kreslení a psaní. GA jsou nutnou prerekvizitou pro zvládání základních školních schopností, konkrétně psaní. Děti v první a druhé třídě mohou mít potíže s prováděním jednoduchých grafomotorických úkolů (GD) a později ve třetí a čtvrté třídě také se samotným psaním (HD). Narušení procesů spojených se psaním je obecně nazýváno jako vývojová dysgrafie (DD). Prevalence DD v České republice se pohybuje kolem 3–5 %. V současné době je DD hodnocena subjektivně týmem psychologů a speciálních pedagogů. V praxi stále chybí objektivní měřicí nástroj, který by umožňoval hodnocení GD a HD. Z tohoto důvodu se tato disertační práce zabývá identifikováním symptomů spojených s grafomotorickou neobratností u dětí školního věku a vývojem nových parametrů, které je budou kvantifikovat. Byl vytvořen komplexní GA protokol (36 úloh), který představuje prostředí, ve kterém se mohou projevit různé symptomy spojené s GD a HD. K těmto symptomům bylo přiřazeno 76 kvantifikujících parametrů. Dále byla navrhnuta nová škála grafomotorických obtíží (GDRS) založena na automatizovaném zpracování online píma. Nakonec byla prezentována a otestována nová sada parametrizačních technik založených na Tunable Q Factor Wavelet Transform (TQWT). Parametry TQWT dokážou kvantifikovat grafomotorickou obratnost nebo nedostatečný projev v jemné motorice. GDRS přestavuje nový, moderní a objektivní měřící nástroj, který doposud chyběl jak v České republice, tak v zahraničí. Použití škály by pomohlo modernizovat jak diagnostiku DD, tak reedukační/remediační proces. Další výzkum by tento nástroj mohl adaptovat i do jiných jazyků. Navíc, tato metodologie může být použita a optimalizována pro diagnostiku dalších nemocí a poruch, které ovlivňují grafomotorické dovednosti, například pro autismus, poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) nebo dyspraxii (DCD).
Research of Advanced Online Handwriting Analysis Methods with a Special Focus on Assessment of Graphomotor Disabilities in School-aged Children
Zvončák, Vojtěch ; Havigerová,, Jana Marie (referee) ; Drotár,, Peter (referee) ; Mekyska, Jiří (advisor)
Grafomotorické dovednosti (GA) představují skupinu psychomotorických procesů, které se zapojují během kreslení a psaní. GA jsou nutnou prerekvizitou pro zvládání základních školních schopností, konkrétně psaní. Děti v první a druhé třídě mohou mít potíže s prováděním jednoduchých grafomotorických úkolů (GD) a později ve třetí a čtvrté třídě také se samotným psaním (HD). Narušení procesů spojených se psaním je obecně nazýváno jako vývojová dysgrafie (DD). Prevalence DD v České republice se pohybuje kolem 3–5 %. V současné době je DD hodnocena subjektivně týmem psychologů a speciálních pedagogů. V praxi stále chybí objektivní měřicí nástroj, který by umožňoval hodnocení GD a HD. Z tohoto důvodu se tato disertační práce zabývá identifikováním symptomů spojených s grafomotorickou neobratností u dětí školního věku a vývojem nových parametrů, které je budou kvantifikovat. Byl vytvořen komplexní GA protokol (36 úloh), který představuje prostředí, ve kterém se mohou projevit různé symptomy spojené s GD a HD. K těmto symptomům bylo přiřazeno 76 kvantifikujících parametrů. Dále byla navrhnuta nová škála grafomotorických obtíží (GDRS) založena na automatizovaném zpracování online píma. Nakonec byla prezentována a otestována nová sada parametrizačních technik založených na Tunable Q Factor Wavelet Transform (TQWT). Parametry TQWT dokážou kvantifikovat grafomotorickou obratnost nebo nedostatečný projev v jemné motorice. GDRS přestavuje nový, moderní a objektivní měřící nástroj, který doposud chyběl jak v České republice, tak v zahraničí. Použití škály by pomohlo modernizovat jak diagnostiku DD, tak reedukační/remediační proces. Další výzkum by tento nástroj mohl adaptovat i do jiných jazyků. Navíc, tato metodologie může být použita a optimalizována pro diagnostiku dalších nemocí a poruch, které ovlivňují grafomotorické dovednosti, například pro autismus, poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) nebo dyspraxii (DCD).

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.